28 November 2007

Kata-Kata Hikmah Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib as

Imam Ali a.s berkata:
“Urusan kami adalah sulit dan menyulitkan, itu hanya diketahui dan diperakui oleh tiga golongan: Malaikat Muqarrab, Nabi Mursal dan mukmin cerdik yang telah diuji imannya oleh Allah”

“Jika aku memberitahu kepada kamu apa yang aku telah aku dengar dari lisan Abu al-Qasim Saww , niscaya kamu akan keluar dari sisiku dan berkata: Sesungguhnya Ali adalah pendusta yang paling besar”.

“Jika aku memaksa mereka supaya meninggalkannya (bid'ah) dan mengembalikan keadaan sebagaimana di zaman Rasulullah Saww, niscaya tentaraku akan bertaburan lari dariku, meninggalkanku sendirian atau hanya sedikit saja di kalangan Syiahku yang mengetahui kelebihanku, dan imamahku melalui Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah Saww akan tinggal bersamaku”

“Aneh! Mereka melihat Sunnah Nabi mereka bertukar dan berubah sedikit demi sedikit, bab demi bab, kemudian mereka meridhainya tanpa sebarang penentangan. Malah mereka mempertahankannya pula. Mereka mencela orang yang mengkritik dan mengingkarinya. Kemudian kaum yang datang selepas kita akan mengikuti bid‘ah-bid‘ah tersebut sebagai sunnah Rasulullah Saww.”